گروه صنعتی آلپ

بزرگترین تولید کننده انواع پکیج های برقی ، پکیج های دوگانه سوز و سه گانه سوز در ایران

گروه صنعتی آلپ

بزرگترین تولید کننده انواع پکیج های برقی ، پکیج های دوگانه سوز و سه گانه سوز در ایران

آنتی ویروس نود 32

ورق گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟

ورق گالوانیزه

 

امروزه با توجه به پیشرفت صنعت و ساختمان سازی و همچنین صنعت ماشین سازی و... نقش اهن الات پر رنگ تر از گذشته شده است . به طوریکه هر روز شاهد افزایش قیمت اهن الات هستیم و این افزایش قیمت اهن الات به دلیل افزایش تقاضا و به طبع افزایش ارزش اهن الات است . اهن الات انواع مختلفی دارند مانند : میلگرد ، ورق آهن ، تیر آهن ، ورق گالوانیزه ، نبشی و... که هر کدام در جای مخصوص به خود کاربرد دارند در این مقاله به بررسی ورق گالوانیزه که یکی از موارد پر مصرف است می وردازیم و سپس به بررسی بازار قیمت اهن الات و قیمت ورق گالوانیزه و همچنین کاربرد های ورق گالوانیزه میپردازیم .

 

ورق گالوانیزه چیست ؟

 

ورق گالوانیزه با روی پوشانده شده است و یکی از ورق های آهنی است که حتی در صورت خراش باز هم زنگ نمی زند در مراحل تولید ورق گالوانیزه چندین میکرون روی بر روی سطح ورق روغنی یا همان ورق سرد می ریزند تا تبدیل به ورق گالوانیزه بشود . و هر چه قدر میزان روی به کار رفته بیشتر باشد ورق با ارزش تر است و به اصطلاح می گویند ورفق دارای کتینگ بالاتری است و در بازار قیمت اهن الات از قیمت بالاتری برخوردار است . از بین ورق های تولید شده ورق های چینی دارای کتینگ 100 الی 120 و ورق های ژاپنی و کره ای دارای کتینگ 180 هستند . و به همین دلیل قیمت ورق آهن در آن ها بالاتر است .

مواد تشکیل دهنده ورق آهن عبارتند از : آهن گالوانیزه ، بین آهن ، روی و پیلی الکتروشیمیایی که در آن روی نقش آند را دارد  و آهن نقش کاتد را دارد . با توجه به اینکه روی فلزی فعال تر از آهن است در این فعالیت شیمیایی روی در آند اکسید می شود . یکی از محصولات دیگری که عکس گالوانیزه است حلبی است که با قلع پوشانده می شود اما در صورت خراش سبب خوردگی و زنگ زدگی می شود .

 

کاربرد ورق گالوانیزه

 

با توجه به خاصیت ورق گالوانیزه یعنی عدم زنگ زدگی که خود یک خاصیت بی نظیر در میان ورق های آهنی دیگر است و همین امر سبب افزایش قیمت ورق گالوانیزه در بازار قیمت اهن الات شد ه است ، این ورق بیشتر در جاهایی کاربرد دارد که احتمال زنگ زدگی و خوردگی آهن بیشتر است مانند : وسایل آشپزخانه مانند کابینت ها ، لوله های بخاری ، کانال کولر ، لوله های آب و پوشش سقف های شیروانی ، ئوشش های خارجی ساختمان که در معرض بارش باران و دیگر موارد هستند و همچنین گلخانه ها از ورق گالوانیزه استفاده می شود .

همچنین ورق های گالوانیزه با توجه به سرعت سرد شدن آن ها در فرایند تولیدشان به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از : ورق گالوانیزه بدون گل ، ورق گالوانیزه گل ریز و ورق گالوانیزه گل درشت که هر کدام از این ها کاربرد خاص خود را دارند .

 

قیمت ورق گالوانیزه در بازار قیمت اهن الات

 

امروزه به دلیل افزایش نرخ ارزهای جهانی و همچنین افزایش قیمت نفت شاهد افزایش قیمت ورق گالوانیزه در بازار قیمت ورق اهن الات هستیم که این امر سبب شده که افرادی برای پروژه های عظیم خود به میزان زیادی ورق گالوانیزه خریداری کنند تا دچار زیان نشوند و به هنمین دلیل با توجه به افزایش تقاضا باز هم شاهد افزایش قیمت ورق گالوانیزه در بازار قیمت اهن الات هستیم . یکی دیگر از دلایل این افزایش قیمت ورق گالوانیزه افزایش نرخ کرایه و حمل و نقل است همچنین در بازار قیمت اهن الات ، قیمت ورق گالوانیزه از قیمت ورق سیاه بالاتر است .